Az ember gyakran úgy gondol a munkahelyén töltött időre, amit csak ki kell bírni, és eszébe se jut, hogy az ébren töltött ideje több mint egyharmadára tekint ilyen lemondóan. A munkahelyi légkör meghatározó a közérzetünk szempontjából, ugyanakkor az, hogy a munkahely esztétikája pedig a légkör nagyon fontos eleme, szintén elsikkad. Ugyanakkor, ha látunk fotókon vagy személyesen meglátogatunk egy esztétikusan vagy hangulatosan berendezett irodát, irigykedni kezdünk, érezzük, hogy szívesen dolgoznánk ilyen helyen (hacsak nincs olyan szerencsénk, hogy már így van).
A mikrokörnyezet harmóniája meghatározó mind a hangulatunk, mind a koncentrálóképességünk, mind a hatékonyságunk szempontjából. Ha a berendezési tárgyak harmóniát sugároznak, kevesebb energiát kell fektetnünk abba, hogy mi magunkat optimális állapotba hozzuk az alkotáshoz. Tehát a szigorú funkcionalitás mellett nagy hangsúlyt kell fektetni egy iroda berendezésekor arra, hogy az ott kialakított belső tér a dolgozók és az érkező ügyfelek benyomásait, közérzetét igenis meghatározzák.
Akit kicsit is érdekel a lakberendezés vagy a térrendezés, biztos hallott már színek jelentőségéről, színdinamikáról azaz a színek tudatos alkalmazásáról a különféle terekben. Kutatások igazolják, hogy a színek komolyan befolyásolják a hangulatunkat, az aktivitásunkat, sőt a nem megfelelő árnyalatok szélsőséges esetekben fáradtságérzést és fejfájást is okozhatnak.
Hol volna a színdinamikának nagyobb létjogosultsága, mint egy munkahelyen, ahol nap mint nap maximális teljesítményt várnak el a dolgozóktól, függetlenül attól, hogy milyen állapotban érnek be a külvilágból a munkahelyükre? A színdinamikának alapvetően két ága van, az egyik a normál színhasználat kontrollálása, a másik pedig az árnyalatok színpszichológai alkalmazása.
Az előbbinek dolga annak elemzése, hogy normál esetben milyen színek milyen arányban vannak a térben és ez milyen hatással lehet a sok időt ott töltő emberekre. A normál színalkalmazás másik területe a színek általános érvényű használatának felügyelete, vagyis az, hogy bizonyos színekkel a világon mindenhol ugyanazt fejezzük ki a vizuális kommunikációban (pl. a piros a tiltás színe). A piktogramok és táblák tervezése és alkalmazása során bizony ez figyelembe kell venni.
Folytatjuk a színpszichológia bemutatásával!