Ezzel a most induló sorozattal néhány igazán különleges irodát vagy irodahálózatot szeretnénk bemutatni, azzal a céllal, hogy megfigyelhessük, melyik nagyvállalat, mit tart fontosnak az irodái kialakításánál. A nagy cégeknél általában van anyagi keret arra, hogy innovatívan, ergonomikusan vagy éppen az emberi-lelki szempontokat figyelembe véve alakítsuk ki a tereket és munkaállomásokat, de a bőséges források nem mindig járnak együtt az igényességgel. Az is előfordul, hogy a különleges iroda körüli „hype” az üzleti stratégia része: a világon körbefutó ámulkodó cikkekben a márkanév megjelenéseinek száma a döntő.
Google irodák
Talán már mindannyian hallottunk vagy láttunk képeket a Google különleges irodáiról világszerte. Az online szolgáltatásokkal foglalkozó cég jelenleg a világ 40 országában működtet 70 irodát, amelyeknek gyakorlatilag mindegyike bejárta a világsajtót, mint egyedülálló megoldás az irodák terén. A cég irodakoncepciója az, hogy szeretnék elérni, hogy a dolgozóiknak elmúljon az az érzése, hogy dolgoznak, illetve egy irodában vannak, ezért igyekeznek különlegessé és komfortossá tenni a környezetet.
Az első néhány alkalommal a kreatívan berendezett, ugyanakkor a kreativitást támogató környezet kialakítása volt az elsődleges szempont. A formabontó megoldások (pl. csúszdák vagy tűzoltórudak az emeletek között, esetleg hinták a szabadidős terekben stb.) először a forma-normák ledöntését szolgálták, másodsorban pedig annak a tudományos megfigyelésnek engedtek teret, mely szerint a kreatív alkotásnak szabad mozgásra van szüksége.
A lendületes, parttalan, szeszélyes és szabad mozgás felszabadítja az elmét – a Google munkatársait pedig világszerte irigyelték a szürke egyen-irodák dolgozói. Sajnos ez a lendület megtört (gyakori ez, ha valaki szűz területen véleményvezér), napjainkra a webkereső cég irodái sokkal inkább indulatokat váltanak ki öncélú és értelmetlen, eltúlzott, csiricsáré, és a dolgozók szemét-lelkét inkább terhelő mint pihentető megoldásaikkal.
Az új „trendben” élen jár a budapesti iroda, amelynek minden (valóban minden) terét úgy rendezték be, mintha egy strandfürdő helyiségei lennének. A medence- és szauna-jellegű tárgyaló, a csempézett karfájú kanapék már semmilyen indokkal nem képesek elhitetni, hogy a kényelmet, a felszabadulást, az eredetiséget vagy a szellemi-érzelmi támogatást szolgálnák, sokkal inkább egy tematikus lakberendezési demonstrációs luxus-igény szomorú és erőltetett bizonyítékai.